V minulých týdnech mě oslovila informace, že Ministerstvo
školství České republiky zaujal nový reformující program amerického pisatele
bestsellerových příruček a obdivovaného kouče Stephana Coveyho. Naštěstí nám teď nehrozí centrální realizace
takových nápadů, ale je zajímavé nahlédnout do současností oblibovaných trendů
a tento mi přišel v mnohém symptomatický.
Přiznám se, že k podobným rychlokvašným „učitelům jediného
správného způsobu žití“, kde je moudrost nahrazena metodikou a sebeuvědomění
marketingem trpím nedůvěrou jaksi od podstaty. Zdá se mi, že ke svému pojetí nutně
potřebují zjednodušit život na pár pravidel, což většinou funguje chvíli, dokud
je to nové, ale v dlouhodobějším horizontu za sebou nechává spíše spoušť.
Metodiku tvoří sedm pravidel nebo zákonů, které si mají
studenti vštípit jako základ svého jednání.
První Coveyho zákon zní: „Buďte proaktivní“, tedy řiďte svůj život dle vlastních představ,
přijměte skutečnost, že jste tvůrci sebe sama, člověk určuje chod svého života
tím, jak přemýšlí o sobě a o životě.
Druhý: „Začínejte
s myšlenkou na konec, hledejte svůj životní cíl“. Tedy nezaměřujte se
na jednotlivé zisky, ale naučte se ptát na to, podle jakých principů chcete
žít, hledejte něco, co vás povede v principielní rovině, abyste příliš
neulpívali na fragmentech ať už ve formě jednotlivých oblastí života nebo
krátkodobých cílů.
Třetím doporučovaným návykem je umění rozdělit si čas. Jednou z Coveyho novinek - z nichž
s některými nelze než souhlasit - je důraz na tzv. činnosti důležité + nenaléhavé, kterým dává hned druhou kategorii
důležitosti a mezi něž zahrnuje prevenci a budování vztahů, odpočinek,
relax – metoda reflektuje novodobé
trendy, které míří k zeslabení tlaku na výkonnost a stresovost života a
větší prostor pro vztahy a oddechové chvíle. Nejen prací živ je člověk a
robotizace začíná být vážným ohrožením naší tvořivosti.
Čtvrtý návyk zní: „Myslete
způsobem výhra/výhra“, tedy nikoliv jak svého
partnera či soka ošulit, ale jednat tak, aby oběma stranám kynul
z transakce rozumný zisk; cílem je spokojenost všech. Další apel na
veskrze pozitivní obrat našeho vědomí k jakémusi celistvějšímu a
otevřenějšímu pojetí světa a lidských potřeb.
Pátý „Nejdřív se snažte pochopit ...
potom být pochopeni“. Tedy nejdříve naslouchejte, pak teprve mluvte o sobě.
Ale také nejdříve se věnujte věci o sobě a snažte se ji poznat, pak teprve se
rozhodujte, jakou roli v ní sehrajete.
Šesté pravidlo zní:
„Vytvářejte synergii“. Toto doporučení vyzývá k udržování harmonické syntézy
hlavních principů. Představuje myšlení a přístup ke světu, v němž dominuje
princip výhra/výhra a snoubí se s všudypřítomnou empatií a vzájemnou
úctou. Základem synergie je vzájemná důvěra všech zúčastněných.
Sedmé pravidlo pak apeluje
na udržování sil ve všech oblastech života: fyzické, duševní, duchovní i
společensko-citové, a jejich vzájemnou harmonizaci.
Krásný, dokonce si
myslím, že v mnohém i přiblížitelný sen, mám ale
pochybnost o prosazované cestě k jeho uskutečnění.
Asi nebudu daleko od
pravdy s odhadem, že Coveyho zákonitosti nacházejí své kořeny v lůně
některých novodobých New age teorií (vycházejících ze starých hermetických
zkoumání světa) a postjungovských psychologických a pedagogických škol, ale mám
obavu, že na rozdíl od hlubinných pravd Herma Trismegista často nepočítají
s psychikou jako se samostatnou živou mocností, která v posledku
rozhoduje i o tom, kdo ji tzv. řídí a s níž je zapotřebí se neustále dohadovat
a získávat kontrolu nikoliv rozhodnutím, ale dlouhodobou demokratickou diskusí
všech složek psýché. „Pleteme si intelekt s duchem,“ (CGJ, Duše moderního
člověka) a s tím i informaci se zkušeností.
Není náhodou, že již zmíněné alternativní pedagogické školy a proudy působí
ve srovnání s Coveyho kursy daleko alternativněji, ač prosazují ideje
v mnohém podobné.
Tento rozrušující rozměr jim vnucuje hlubší vhled do problematiky a
uvědomění, které u Coveyho metodiky postrádám – že dětská duše se zaujímá
mnohem více činy nežli slovy, společnou atmosférou než rolemi a citem nežli
rozumem. A že hledání nového přístupu k životu je a nutně vždy bude
provázeno nečekanými reakcemi, novými problémy a vyžádá si přístupy skutečně
alternativní.
Způsob metodiky, jímž se autor snaží ideje prosadit – tedy slovní
doporučení s pokud možno srozumitelným vysvětlením - je založen na chování
přesně opačném, než je to, které chce lidem vštěpovat – na ochotě následovat
metodu, rozumem dirigovat komunikaci a na nesamostatnosti a neochotě
k riziku za cenu přijetí „předžvýkaného“. A jako takové v dlouhodobém
horizontu pravděpodobně musí krachovat.
Coveyho pravidla by snad mohla fungovat jako základní teoretická
stanoviska, principy, k nimž by mohla výchova dětí a mládeže směřovat.
Jejich výsledek však nebude záviset ani tak na principech samotných jako na
tom, co se s nimi stane cestou, kterou se ubírají ke studentům a na
způsobu jejich uvedení do výuky. Přistoupí-li učitel k jejich propagaci, aniž
by se postaral o jejich naplnění reálným obsahem, může přinést spíš další
bagatelizaci hodnot v jádru dobře míněných a vlastně platných, jak
nevhodným způsobem a v nevhodnou dobu podaný lék způsobuje celkem často.
Druhé pravidlo, v němž autor přímo doporučuje orientovat se na
pohled na smrt, který má obrátit pozornost člověka k otázkám principielním
a znemožnit mu přílišné lpění na jednotlivých oblastech svých zájmů, připomíná
starý šamanský zákon, který doporučuje žít se smrtí vždy po boku
v důvěrných vztazích. Šamani tím získávají především svobodu, osvobození
od vlastních strachů, vědomí rizika života, které by nám mělo především pomoci umožnit
vlastním dětem to, co možná potřebují nejvíce a co dělá našemu školství vrásky
asi nejhlubší – chybovat a riskovat podle metod i bez nich - odvahu mýlit se.
Psáno pro literární obtýdeník TVAR
Žádné komentáře:
Okomentovat